‘Wij’ van Apple roepen het al jaren, maar roepen de kinderen het zelf ook: er moet meer les komen in het creatieve gebruik van computers om beter gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van internet. Op Nu.nl lees ik
Jongeren willen meer les over internet op school. Als ze er al les over krijgen, gaat dat meestal niet over de dingen die ze graag willen leren, zoals het maken van een eigen website of het plaatsen van filmpjes op internet.
De internetlessen op school gaan momenteel vooral over effectief zoekgedrag en veiligheid, zo gaven de jongeren aan.
En dat zijn nu van die typische docentendingen. Veel docenten weten ‘niet precies’ hoe je een filmpje maakt en op Youtube zet, of hoe je zo’n filmpje moeten embedden in de elo. Ook met diensten als Slideshare of podcasts zijn ze allesbehalve vertrouwd.
Maar ook het ontwikkelen van een curriculum met een ferme creatieve digitale component is niet iets wat een hoop docenten zichzelf even snel eigen maken. Voor mij eens te meer het bewijs dat er op dat vlak meer als professionalisering van docenten moet worden gedaan. Want als zij zich niet vertrouwd voelen met die tools en technologieën, komt er natuurlijk nooit een digitaal rijk curriculum.
Overigens zijn beide onderwerp waar we (zeg maar, de ADE’s) ervaring mee hebben en zo onze ideeën over hebben. Ik nodig jullie eens te meer uit om daar op de IPON nog eens met ons over te komen praten en de prachtige tools die de Mac standaard mee krijgt om creatief te computeren zelf uit te proberen.

