Het is inmiddels al weer bijna twee weken geleden dat ik te gast wasbij TedxAmsterdamED. In de tussentijd had ik natuurlijk best een mooi verslagje kunnen schrijven hoe leuk en inspirerend dat evenment was. Dat de locatie (kleine zaal van het Concertgebouw) schitterend was, dat de sprekers qua niveau en inhoud afwisselend en veelzijdig waren, dat de gesprekken tijdens de breaks ook inspirerend waren, dat de organisatie eigenlijk vlekkeloos was en dat ik mezelf gelukkig prijs er deel van hebben uit te kunnen maken. Ik had een stukje kunnen schrijven over de authentieke TED vibe die bijna voelbaar was. Ook had ik kunnen schrijven dat je de video’s van alle talks inmiddels ook zelf kunt bekijken. DutchCowboys heeft er een mooi becommentarieerd overzicht van gemaakt. Daar valt voor mij dus ook niet meer zoveel aan toe te voegen. Behalve misschien dat je echt minimaal de video’s van Stan Putman, Melanie Burnett en Allison van Dams moet bekijken omdat dat simpelweg prachtige en soms hartverscheurende verhalen van bijzondere jonge mensen zijn.
Maar waarom, bijna twee weken na dato dan toch nog een blogpost? TED gaat over ideas worth spreading. Een of twee dagen na zo’n event is het een koud kunstje om op te noemen wat er bij je ‘binnen kwam’. Maar wat is er na twee weken nu nog blijven hangen van TEDxAmsterdamED? Welke sprekers, welke talks, welke scherpe inzichten zitten twee weken later nog steeds in mijn hoofd? Kortom, wat zijn mijn échte take aways van een prachtige, inspirererende dag? Komen ze …
Karim Amrani
Karim heeft een wat ontluisterende mededeling: je kunt ‘het onderwijs’ niet veranderen. Gaat niet, werkt niet. Ja en dat slaat aan bij mij. Samen met Karim geloof ik wel in de innovatieve kracht van scholen zelf. Het is een schaalgrootte die voor docenten te overzien is, voor managers te te behappen en voor ouders te overzien. Als je ‘het onderwijs’ wilt veranderen doe je dat school voor school.
Arne Gast
Arne is van McKinsey en de aanleiding was een rapport over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Zijn verhaal had een malle mix, van Nederlands en Engels. Maar vooral van interessante stellingen met betrekking tot het verbeteren van onderwijs, maar niet op een manier waar ik in geloof. De boodschap was: ons onderwijs is goed (in PISA-termen) en kan nog beter (in PISA-termen). Daar wordt ik dan weer niet heel warm van … en koud ook niet. Toch vind ik een aantal van een ‘ideas worth spreading’ die hij noemt wel heel interessant, want ook om wezenlijk te innoveren zijn ze volgens mij heel belangrijk.
- We are treading water – we zitten vast in ‘goed’ en hebben geen idee hoe we beter kunnen worden
- Opportunity – kansen genoeg om echte verandereingen door te voeren, maar we moeten niet op de overheid gaan zitten wachten, daar is het te belangrijk voor
- Acupuncture – veranderen is een proces en heeft herkenbare fasen die stuk voor stuk een specifieke focus vragen
- Improving schools is about process – en dus niet over dingen, poppetjes, rapportjes
- Mindset – (deze is zo belangrijk) ideeën zijn de drijvende kracht achter gedrag, met de juiste mindset is verandering stukken eenvoudiger
Claire Boonstra
Inmiddels niet meer de baas van Layar, misschien wel een van de meest succesvolste startups van Nederland. En dat succesvol zijn was de kern van haar betoog. Claire’s succes in het bedrijfsleven is een ‘schoolvoorbeeld’. Alles gedaan om aan de top te komen om eenmaal daar aangekomen te ontdekken dat het niet de voldoening brengt die mensen vaak denken. Althans niet voor Claire. Daarom heeft zij besloten zich te richten op haar passie: het maken van onderwijs waarin échte, fundamentele menselijke waarden voorop staan en niet de huidige academische cultuur van test driven en absoluut ‘meetbare’ data. Het was prachtig om te zien dat zij zichzelf daarmee ontroerde en dat was een heel mooi moment van de middag.
Maar een bijna terloopse uitspraak die zij deed kwam toch het meeste bij me aan. En die ging over de rol van technologie in het leven van mensen en in het onderwijs in het bijzonder. Volgens Boonstra is technologie in onze wereld zo belangrijk omdat het ruimte schept voor de menselijke factor. En dat is ook in mijn beleving een heel belangrijke rol die technologie kan spelen in het onderwijs. Het biedt ons mogelijkheden om van mens tot mens met het écht belangrijke bezig te zijn. Claire wilde graag sparring partners hebben om te kijken hoe ze wat gaat doen de komende tijd en ik hou me daarvoor van harte aanbevolen.
Alles bij elkaar lijkt dat niet zo heel erg veel voor een dagje TED, maar bij ideas worth spreading staat de kwaliteit voorop en niet over de kwantiteit. En daar zat het helemaal goed mee. Ik hoop zo dat ik er volgend jaar weer bij mag zijn … en dan als spreker. Organisatie: ik ben mijn talk al aan het voorbereiden.
