Gisteren TED Talks Oosterbeek Leren gehad. Het prachtig mooie filmtheatertje in Oosterbeek is een inspirerende omgeving die past bij het thema van deze TEDx. De opzet van deze TED meetings is even simpel als doeltreffend: neem een thema, nodig een paar  inspirerende inleiders uit om fun favoriete filmpjes bij het thema toe te lichten en je hebt een prima recept voor een mooie avond.

Het thema van gisteren was leren. En de filmpjes en inleiders bleken een mooie ketting van lekker op elkaar aansluitende filmpjes te hebben uitgezocht. Organisator Sandra Van Kolfschoten had (ik zou bijna d2zeggen uiteraard) gekozen Do schools kill creativity? van Sir Ken Robinson uitgekozen. En hij vaak je die TEDtalk ook ziet, hij blijft een genot om naar te kijken en luisteren. Zijn afsluitende opmerking om kinderen alsjeblieft toch te helpen bij het (her)ontdekken van hun creativiteit is me nog altijd uit het hart gegrepen.

Michael van Wetering was de volgende inleider. Als ervaringsdeskundige op het gebied van TED hij hij gekozen voor het verhaal over Flow door Mihaly Csikszentmihalyi. Flow is een staat van zijn die we graag zouden zie in het leren, maar gebeurt maar zeer zelden. We laten kinderen heel weinig ruimte om te werken met hun talenten en dus komen ze niet in het ‘parallelle universum’ dat Flow volgens Csikszentmihalyi eigenlijk is. Kinderen komen als ze naar school gaan helaas in een heel ander soort parallel universum.

En toen mocht ik. En dat valt niet mee na twee van die zwaargewichten uit de TED-geschiedenis. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een TED talk waarin leren voorop stond, die van Sugata Mitra Can kids teach themselves?. Tijdens het Nationale E-learning congres in februari heb ik Mitra eigenlijk een uitgebreide versie van zijn Ted talk zien houden en dat was minstens zo inspirerend als de Ted talk zelf. Om kort te gaan (je kunt ‘m beter even bekijken): Mitra laat zien dat leren een heel natuurlijk en zelforganiserend proces is waarbij kinderen heel sociaal te werk te werk gaan. Hij toonde dat aan via zijn Hole in the Wall project.

Na afloop heb ik de aanwezigen nog gevraagd om de volgende dingen mee naar huis te nemen:

  1. Als leren = zelforganiserend = natuurlijk, wat zijn we dan godsnaam op scholen precies aan het doen?
  2. Als technologie uitdaagt tot leren, wat zegt dat over de klassieke docentrol?
  3. Hoe ziet een eerstewereldvariant van Hole in the wall eruit? Kan dat bijdragen aan beter onderwijs en minder uitval?

Ben heel benieuwd of er nog lezers zijn die daar wat van vinden.

Tagged with →  
Share →