Mijn grootste frustraties over onderwijs en ict (let wel, da’s iets anders dan onderwijs en technologie) stammen uit de tijd dat ik nog voor de klas stond en voor de inzet van ict in mijn lessen (deels) afhankelijk was van de dienst ICT van dat megalomane ROC dat destijds van mijn diensten gebruik maakte. De ict’er op de locatie waar ik les gaf deelde deze frustraties overigens met mij en heeft met een aantal prachtige guerilla-acties en een enorm gefingeerd bord voor de kop de boel heel aardig gaande weten te houden.

Ik sta vrij star op het standpunt dat de harde kant van de ICT zich zo dienstbaar mogelijk moet maken aan het onderwijs. Als van de werkvloer de wens komt dat ict-beheer springt, moet de wedervraag van de (niet zelden gedetacheerde ict-jongens) zijn Hoe hoog? De praktijk is echter vaak zo dat specifieke verlangens met betrekking tot gebruik van bepaalde software, sites of diensten worden afgedaan met de mededeling Dat dat niet kan op het netwerk. Punt. Uit.

Tekenend voor die mentaliteit (of voor het onvermogen een beetje mee te denken met de wensen van docenten en leerkrachten) is de uitslag van een poll op TechWorld. De site voert als ondertitel: Alles over systemen en beheer. Klinkt als het walhalla voor poortbeherende kabelkoningen die alle ip-nummers op hun netwerk uit het hoofd kennen (zelfs van de printers). Ze doen aan polls op TechWorld. De laatste poll had als vraag: Steve Jobs heeft de iPad geintroduceerd. Laat jij het nieuwe speeltje van Apple toe op je netwerk? Even los van de term ‘speeltje’, die niet getuigt van een fijnzinnig inzicht in wat de impact van de iPad zou kunnen zijn, mag de tussenstand van de poll zorgen baren.

Op het moment van schrijven zegt 52% van de 941 stemmers dat de iPad niet welkom is op ‘hun’ netwerk, want alleen wat de IT’er heeft goedgekeurd komt op het netwerk. Geen woorden voor. Wat een onbenul. Ik hoop dat er voldoende dappere docenten, leerkrachten en schoolleiders zijn die met een dergelijk mentaliteit korte metten maken.

Tagged with →  
Share →