Althans, dat is de mening van Mathias Döpfner, de CEO van Axel Springer en van de grootste uitgevers van kranten en tijdschriften in Europa. Volgens Döpfner zouden uitgevers dagelijks even op de knieën om Jobs te danken voor het feit dat hij met het uitbrengen van de iPad hun industrie heeft gered. In een inteview met Charlie Rose geeft hij aan dat de iPad een volledig andere manier van mediabeleving is. Zo noemt hij de iPad een lean backward product, in tegenstelling tot desktops en laptops die lean forward producten zijn. Interessante gedachte in relatie tot het aanbieden van onderwijscontent.
Ook gaat Döpfner in over hoe belangrijk de online, media-activiteiten voor zijn uitgeverij en hoe de grenzen tussen print, online en multimedia binnen zijn organisatie en in de werkpraktijk aan het vervagen zijn. Wie niet meekan in het denken in meerdere channels heeft niets bij Axel Springer Verlag te zoeken (schoolleiders, leest u mee?). Ook het creëren van content door ‘gebruikers’ heeft voor hem een belangrijke rol voor de (digitale) media van de toekomst.
Opmerkelijk is dat hij geen enkele angst lijkt te hebben dat men er met ‘zijn content’ vandoor gaat. De kwaliteit van de iPad en wat dat vertegenwoordigt straalt af op de content die erop moet worden aangeboden. Daar moeten uitgevers zich vooral mee bezig houden. Mensen betalen graag voor een iPad en wat dat appraat ze biedt, dus ook voor interessante, kwalitatief goede content. Als consumenten daar op zitten te wachten, dan moeten uitgevers ze dat bieden en niet alleen maar focussen op de problemen die ze zelf zouden kunnen ondervinden.
Kortom, leuk en prikkelend interview. Afijn, kijk zelf gerust even.
