Het Van Kinsbergen college (VKC) in Elburg is een bijzondere vmbo-school. Dat is niet in de laatste plaats omdat er daar 1:1-onderwijs met MacBooks wordt verzorgd in een prachtig, nagelnieuw gebouw. Ook bijzonder: van alle Mac-scholen in Nederland was het VKC de eerste die een Challenge Based Learning-project heeft uitgevoerd. In zo’n project worden alle vertrouwde structuren losgelaten en leren leerlingen en docenten samen over een thema. CBL heeft kenmerken van zowel thematisch leren als projectonderwijs, maar heeft als belangrijkste verschil dat de leerlingen niet een traditioneel projectproduct (een poster, een presentatie, een werkstuk) opleveren, maar dat ze daadwerkelijk iets in hun school, thuissituatie of gemeenschap realiseren wat een effect heeft.

Voorbeeld: bij het thema duurzaamheid bedacht een van de groepjes te onderzoeken of en hoe je duurzamer met water om kon gaan. Ze hebben onderzocht hoe lang leraren onder de douche stonden en hoeveel water dat ‘kost’. Dat bleek behoorlijk lang te zijn. Om alle docenten bewuster van hun watergebruik te maken, regelden ze voor alle docenten douchetimers. Als docenten die douchetimer ook braaf gebruiken (en dat hebben er een hoop toegezegd)  zouden ze samen duizenden liters water besparen. Mooi spul, waar leerlingen met heel veel enthousiasme aan hebben gewerkt.

Maar ter zake: voor de 2e projectweek hebben we een pittig thema bedacht Van Kinsbergen college 2.0 – jouw school van de toekomst. We gaan de leerlingen hard laten nadenken of een nieuw gebouw met een heleboel MacBooks ook daadwerkelijk betekent dat ze eigentijds en technologierijk onderwijs krijgen dat aansluit bij hun leerbehoeftes. Dat betekent dat ze een en ander moeten onderzoeken. Nu kun je je natuurlijk helemaal suf googelen, maar het is vaak veel verhelderender om eens (kort) met een experts te praten.

Om er voor te zorgen dat leerlingen niet het hele land door hoeven te reizen, zijn we op zoek naar experts die op 21 en 22 maart (ja ja, inderdaad, kort dag) beschikbaar willen zijn voor groepjes leerlingen en ze via twitter, skype, MSN, FaceTime etc te woord willen staan over onderwerpen als 21e-eeuwse vaardigheden, eigentijdse vakinhoud, moderne didactiek, leren met games, creatieve learning spaces etc etc. Het zal vaak gaan om korte interviews, maar als je een leuk verhaal of een mooie ervaring hebt, die je als voorbeeld aan de leerlingen kunt laten zien, dan zou dat natuurlijk ook al prachtig zijn. Zoals gezegd, dat zou allemaal prima online moeten kunnen, maar als je het leuk lijkt om naar de school toe te komen, dan ben je van harte uitgenodigd. Ik denk dat de leerlingen dat ook heel leuk zouden vinden.

Interesse? Neem dan contact op, stuur deze blogpost door naar collega’s en vakbroeders of benader mij (@See_Genius) of Marjan van de Vrie (@refresh_ed) even op twitter.

Om een idee te krijgen van de ‘opdracht’ heb ik ook de Challenge Introduction Video even toegevoegd.

Introductie Challenge – Van Kinsbergen college 2.0 from Fons van den Berg on Vimeo.

Tagged with →  
Share →