We hebben weer eens een primeurtje. Een tijdje geleden schreef ik al dat het er aan zat te komen en nu is het dan ook echt het geval: er is een webversie van de populaire Schooltas App. Schooltas Web wordt achter de schermen getest en ik mocht alvast even meekijken.Voor wie onder een spreekwoordelijke steen heeft geleefd: Schooltas is een App waarmee digitale versies van de methodes van educatief uitgever Thieme op de iPad kunnen worden gebruikt. Daar heb ik (uiteraard) al eerder over geschreven (hier en hier).

Maar goed, wie geen iPad heeft op school, omdat er bijvoorbeeld met laptops wordt gewerkt, heeft geen moer aan die App natuurlijk. Dat realiseerde men zich ook bij Thieme en dus zijn ze druk aan de slag gegaan om de inhoud van Schooltas toegankelijk te maken via een browser. En inmiddels is dat gelukt. Ik heb alvast een weekje rond mogen neuzen in de webversie van Schooltas. En die versie doet eigenlijk alles wat je ervan mag verwachten. Alles wat je kent (of zou kunnen kennen) van de iPad App vind je 1-op-1 terug in de webversie.

En net als met de App ben ik positief kritisch. Ik zet even wat ervaringen op een rijtje. Er zit een technische bijsluiter bij Schooltas Web: de webapp werkt het beste (lees: eigenlijk alleen goed) met Google Chrome. De webversie doet het dus op tablets niet op zijn best. Eenmaal ingelogd (met dezelfde login als voor de App – dat is heel handig) kom je in de vertrouwende interface van Schooltas. Wat direct opvalt, is dat de boeken in de meest uitgezoemde stand absoluut onleesbaar zijn (zie afbeelding), zeker op schermen met een hoge resolutie. Zoom je in om beter te kunnen lezen, dan verlies je het overzicht over de pagina. Een blik in de broncode van zo’n pagina leert ons dat de boeken in Schooltas trouwens geen PDF’s zijn, maar gewoon goed gerangschikte plaatjes.

Qua gebruik is de webversie ook identiek aan de App. De prikkers zijn ook in de webversie vooralsnog de enig vorm van interactie met het boek en het moge duidelijk zijn dat dat echt nog te beperkt en beperkend is. 10 prikkers in een boek is nog te doen, maar als je alle uitwerkingen van opdrachten in prikkers gaat zetten, word je gillend gek. Maar goed, dat weten ze bij Thieme ook wel. Nu alleen nog even die briljante alternatieve oplossing gaan implementeren die er echt een Killer App van maakt.

Het gevoel dat ik een beetje blijf houden, ook in Schooltas Web, is dat het werken met content die niet gemaakt is voor een ‘digitale 1:1-situatie’ (zoals ‘papieren boeken’ die nu in Schooltas staan) niet logisch is. Dat geldt voor zowel de iPad- als de webversie. De gebruikerservaring van een boek is nu eenmaal niet hetzelfde als van een digitaal apparaat. En daar gaat in mijn beleving de komende tijd voor de ontwikkelaars én uitgevers de meeste tijd en energie in zitten.

Dat gezegd hebbende, voor scholen met laptopprgramma’s is Schooltas Web een welkome aanvulling. Werken met de Stercollecties van VO-content is (zeer terecht) voor de meeste scholen echt nog nog een brug te ver. Voor deze scholen is Schooltas Web een welkome aanvulling op het aanbod aan digitale leermiddelen, zeker als je, zoals ze bij Thieme graag zeggen, de methode graag gebruikt als ‘vertrouwd vangnet’.

Tagged with →  
Share →