Vergelijkbaar met dit

    Recente reacties

      Categorieën

      Actueel

      Nieuws en blogposts
      All
      0
      Blog
      0
      Nieuws
      0

      Innoveren … you’re doing it wrong!

      22 oktober 2017
      Tijdens de iScholenDag (op 5 oktober) 2017  mocht ik een showcase presenteren. Een kernachtige presentatie (3 minuten maximaal) waarin je een mooie praktijkervaring neer zet. Leuke challenge. De kern van mijn verhaal draait om een situatie die ik de afgelopen tijd steeds vaker op scholen zie. Er wordt een jaar of 2, 3 met iPads gewerkt en dan daalt het besef in dat het effect minder groot is dan verwacht. Of gehoopt. En dat je dan zit je met vragen als: Uitstekende vragen (op zich) maar het is niet handig als je die ‘onderweg’ pas gaat stellen. Veel trajecten met iPads zijn ‘visie-arm’ ingestoken of zijn ingericht als ict-project: iPads vervingen de schoolcomputers, werden gezien als toegankelijke, makkelijk in te zetten tech die het onderwijs al snel een innovatie feel gaven. Tsja… Ik kom veel verschillende ‘werkwijzen’ tegen die onder iPad-implementaties liggen. Allemaal ter goeder trouw en allemaal met een hoog verwachtingspatroon dat uitgaat van een autonome, zelfsturende leraar. Vaak met de ambitie ook echt in de lespraktijk een innovatie te realiseren. Olievlekwerking, kantelen, eigen verantwoordelijkheid, duizend bloemen die moeten bloeien … het zijn sympathieke maar weinig effectieve innovatiestrategieën en het zorgt er voor dat er op heel veel plekken dezelfde onnodige fouten worden gemaakt. Bovendien is het nauwelijks te doen om de (negatieve) effecten in te schatten en de activiteiten te koppelen aan innovatiedoelen. Ook het ‘lichter maken van de schooltas’ en het gebruik van digitale methodes leidt niet per se tot eigentijds leren en lesgeven. Maar wat dan wel? We kennen ‘bij Apple’ 8 Elementen voor succes. Dat zijn 8 ingrediënten voor een succesvolle innovatie waarbij technologie een flinke rol speelt. Maar met de ingrediënten alleen ben je er nog niet. Weten waar je op moet letten, waar je aandacht aan moet besteden is niet genoeg. Het is een goed begin maar zonder plan weet niemand waarom en hoe hij waar heen gaat. En dat is een belangrijke voorwaarde: er moet een duidelijke visie en een goed plan zijn hoe die visie te realiseren. Daarom is er bij Apple Education Strategic Planning (ESP) ontwikkeld. Met ESP helpt een Apple Professional Learning Specialist scholen aan de hand van een eenvoudig en praktisch raamwerk op 5 van die 8 elementen doelen formuleren. Bij die doelen stellen we succescriteria op zodat we weten hoe het eruit ziet als we die doelen hebben gehaald. En dan, dan maken we plannen. Hoe gaan we van de huidige in de gewenste situatie komen? Wat is daar voor nodig? Wat moet we leren? Waar helpt tech ons bij nóg beter te worden in wat we al heel goed doen? Waar gaan we minder van doen? Hoe gaan we de eerste prototypes van de gewenste situatie ontwerpen? Pittig. Spannend ook. En uiteindelijk pas het begin van de reis. Maar ook daar heb je Apple Professional Learning Specialists voor: om jou en je collega’s te begeleiden bij die innovaties. Nogal stellig? Zeker! En dat komt omdat we met ESP kunnen ‘plannen voor succes’. Dat is immers al meer

      Daar is ‘ie dan, die nieuwe site

      18 oktober 2017
      Nog lang niet klaar natuurlijk en ik moet nog allerlei ins en outs van het heel erg uitgebreide thema leren kennen, maar het werd hoog tijd om van de oude site afscheid te nemen. Het werkt nog niet allemaal zoals bedoeld en nog niet alles staat op de site, maar dat gaan we de komende tijd proberen te doen … terwijl we See Genius Lab aan het inrichten zijn. Op de rol staan: portfoliopagina’s over het werk dat we hebben gedaan Partners (want we gaan meer met partners doen) fatsoenlijke bio / contactpagina’s betere werking op mobiele apparaten ditjes en datjes …